Youtube Kullanım Rehberi


youtubeGörselliğin oldukça ön planda olduğu son dönemlerde artık ürün fotoğrafları yerine videoların daha ön plana çıktığını ve bu videoların bir pazarlama aracı olarak kullanıldığını biliyoruz. Tüketicilerin video uygulamalarına olan ilgilerinin artması son dönemlerde özellikle yurtdışındaki kullanıcıların severek kullandığı Vine benzeri video kaydı yapılan mobil uygulamalara olan ilgiyi de artırıyor.
Videoların hakim olduğu içerik pazarlaması kullanıcılara ulaşmak için etkili bir yöntem olarak son dönemlerde markalarca sıkça kullanılıyorken, video platformları arasında liderliği açık ara elinde bulunduran YouTube’un önemi de şirketler için büyük önem taşıyor.
YouTube’un son dönemlerde yaptığı birkaç uygulamanın ve yeni özelliğin e-ticaret şirketleri için önemi oldukça büyük. 2013 yılında akıllı TV’ler üzerinden alışveriş yapılacağı ve kullanıcının TV’de gördüğü bir ürünü o an ekran üzerinden satın alabileceği gibi aslında birçok insana fütüristik gelen düşünceler, şu an için internet ortamında çok da uzakta değil.

YouTube’un yeni gelen özellikleriyle beraber markalar, YouTube dışındaki bir içerik sayfasına kullanıcıları yönlendirebilecekler ve bu linkleri videonun altında değil, doğrudan videonun içine yükleyerek paylaşabilecekler. Bunun yanı sıra YouTube’un sunduğu analytics özellikleriyle de videolarınızın ne kadar izlendiği, beğeniler ve daha birçok farklı parametrede analytics özelliklerini ele alabileceksiniz. Bunun gibi daha birçok farklı özellik bulunuyor. Yazının ilerleyen bölümlerinde bunun gibi farklı özellikleri ele alacağım.
İlgili dosya: E-ticaret Şirketleri İçin Sosyal Medya Kullanım Rehberleri

İlk videonuz sizi tanıtan bir video olabilir

Tabii ki YouTube’a bir video yüklemeden önce ilk yapmanız gereken şirketiniz adına bir YouTube kanalı oluşturmak olmalı. Eğer bir Google hesabınız bulunuyorsa bunu doğrudan YouTube kanalınıza entegre edebiliyorsunuz. Eğer yeni bir hesap açmak istiyorsanız buradan YouTube’a üye olabilirsiniz.
YouTube kanalınızı açtıktan sonra arama çubuğunun yanında “Video Yükle” seçeneği bulunuyor. Buradan ilk videonuzu yükleyebilirsiniz. İlk videonuz şirketiniz ve ürünlerinizi tanıtan bir video çalışması olabilir. Ofis içi çekimler, ürünlerin tanıtımının yapıldığı bir reklam filmi, animasyonla hazırlanmış bir video gibi farklı alternatifler ilk videoda kullanılabilir.
Bunun yanı sıra sitenizdeki sıkça sorulan bölümünüzden en ilginç olan konular hakkında bir video hazırlayarak tüketicileri bilgilendirebilir ve sizin hakkınızda daha çok bilgiye sahip olmalarını sağlayabilirsiniz. Kısacası burada kendi reklamınızı yapacağınız için, hazırlayacağınız görsel içerik sizin yaratıcılığınıza kalıyor.

Hedef kitlenize uygun videolar paylaşın

İş planınızı hazırlarken ve şirketinizi kurduğunuzda zaten belli bir hedef kitleniz bulunuyordu. YouTube kanalında da benzer bir kitleye ulaşacağınızı unutmamanız gerekiyor. Bu yüzden burada içerik paylaşırken bu kitlenin ne tür videolara tepki vereceğine dikkat etmek lazım. Etkileşimi artırmak için bu video içeriklerinin iyi hazırlanarak, doğru kitleye ulaşmasını sağlamak çok önemli.
Yalnız burada dikkat edilmesi gereken bir nokta var. Markalar yeni kitlelere ulaşmak isterken, ellerindeki mevcut kitleyi göz ardı edebiliyorlar; zaten belli bir müşteri kitlemiz var diyerek. Ancak yeni tüketiciye ulaşmaktansa mevcut kitleyi elde tutarak uzun vadede sadık bir kullanıcıya ulaşmak markalar için daha avantajlı olabilir. Tabii ki yeni kullanıcılara da ulaşmanın da önemi oldukça fazla; ama sadık bir kitleye sahip olmanın avantajları da göz ardı edilmemeli.

Oynatma listeleri oluşturun

YouTube’un özelliklerinden biri de farklı oynatma listeleri oluşturabiliyorsunuz. Peki bu listeler ne işe yarıyor? Bu listeleri farklı kategoriler gibi düşünebilirsiniz. Her kategorinin altında ilgili videolarınızı listeleyebilirsiniz.
Örneğin bir ürünün nasıl kullanılacağıyla ilgili how to videolarını bir liste yapıp, ofis içi videoları paylaştığınız görüntüleri farklı bir listeye koyabilirsiniz. Eğlenceli ve ilginç videoları paylaştığınız farklı bir liste daha açarak videoları birbirinden ayırabilirsiniz.
Bu listelerin linkini paylaştığınızda kullanıcılar doğrudan sizin oynatma listenize yönelecekler ve videonun sağ tarafında çıkan ilgili videolar yerine sizin oynatma listenizdeki videolar görünecek. Böylelikle diğer videolarınızı da kullanıcılara iletme fırsatınız oluyor.


YouTube’un yeni sayfa tasarımından faydalanın

YouTube’un yeni sayfa tasarımıyla, daha kişisel bir kullanıcı sayfası oluşturmak mümkün. Kanalınıza yeni bir simge atayabilir, kanalınıza yeni resim ekleyebilir, markanızla ilgili detayları buraya yazabilir ve kullanıcıların ulaşacağı farklı internet sitesi adreslerinizi buraya girebilirsiniz. Buraya yükleyeceğiniz resim mobil cihazlar ve TV üzerinden dahi görülebiliyor. Markanızı en iyi yansıtacak resmi burada kullanabilirsiniz.

Videolar üzerinden kanalınıza üye çekin

YouTube’u etkin kullananlar bilir, farklı kanallara üye olduğunuzda yeni eklenen videolar, YouTube’daki ana sayfanızda bu videolar görülür. Facebook‘da arkadaşlarınızın paylaşımlarını haber kaynağınızda gördüğünüz gibi paylaştığınız içerikler kanalınıza üye olanların sayfalarında görülüyor. Böylelikle kullanıcıları yeniliklerden haberdar edebilirsiniz.
YouTube’un yeni özelliklerinden biri de tüm videolarınıza bu abone ol linkini otomatik olarak ekleyebiliyorsunuz. Logonuz veya sizin seçtiğiniz bir görselle beraber kullanabildiğiniz bu özelliğe eklemek için Video Yöneticisi sayfasının altında bulunan Kanal Ayarlarına giriyorsunuz. Burada Video İçi Programlamayı seçtiğinizde karşınıza iki seçenek çıkacak. Bunlardan üstte bulunan logonuzu kullanarak kanalınızı öne çıkartabileceğiniz seçenek. Buradaki ayarlardan kendinize özel kişiselleştirebilirsiniz. Alttaki seçenekte ise her videoda görünmesini istediğiniz bir videonuzu öne çıkartabilirsiniz.

Videolarınızın sonuna ilgili videolarınızı ekleyin

Son zamanlarda birçok markanın yaptığı bir uygulama ve yapması da bir o kadar kolay. Sosyal medyada gezinirken illa ki karşılamışsınızdır. Bir videonun sonunda birkaç farklı video gösteriliyor ve her videonun üzerine tıkladığınızda ilgili videoya yönlendiriliyorsunuz. Bunu yapabilmek için, hazırladığınız videonun sonuna, bir çizim programında (photoshop, illustrator vb.) bir görsel hazırlamanız gerekiyor. İstediğiniz videoların içinden bir kareyi bu görselin içine kopyaladıktan sonra, hazırladığınız videonun son kısmına bu görseli ekleyerek YouTube kanalınıza yüklüyorsunuz. Videonuzun ayarlar bölümünden, video yüklenirken görünürlük ayarını “Özel” konumuna getirmeyi unutmayın. Özel konumuna getirmenizin sebebi, herkese açık olmadan önce YouTube üzerinden birkaç ayar daha yapmanız gerekmesi.
Video yüklendikten sonra düzenle bölümünden “Ek Açıklamalar/Annotations” bölümüne geliyorsunuz. Burada her görselin üzerine ek açıklama bölümünden “Not” ekleyerek, sağ kolondaki bağlantılar bölümünü seçerek, farklı videolara link vererek kullanıcıları bu videolara yönlendirebilirsiniz.

Youtube dışındaki içerik sayfasına link verebilirsiniz

YouTube’a yeni gelen bu özellik sayesinde artık YouTube ve Google+ dışındaki sayfalara da link verebilmek mümkün. Tabii ki YouTube bunu şu an tüm kullanıcılara açmış değil. Bunun sebebi de özel içerik üreten ve belli bir takipçi sayısına sahip olan kullanıcılara ayrıcalık sağlamak.
Bunu yapabilmek için şu adımları takip etmeniz gerekiyor. Video Yöneticisi sayfasından yine Kanal Ayarları seçeneğine geliyorsunuz. Burada kanalınızın hangi özelliklerinin açık hangilerinin bu özelliklere açık olmadığını gözlemleyebiliyorsunuz. Özelliklerin altında bulunan “Harici Ek Açıklamalar Seçeneği”nin açık olması gerekiyor, böylelikle YouTube dışındaki içerik sayfalarına kullanıcıları yönlendirebilirsiniz. Bu ayarların aktif olabilmesi için kanalınızın özgün içerik üretiyor olması ve belli bir üye sayısına ve video izlenme sayısına ulaşması gerekiyor. YouTube’un getirdiği koşulları detaylı bir şekilde incelemek için YouTube’un destek sayfasına göz atabilirsiniz.
YouTube’un iş partneri olarak ayarlarınızı tamamladıktan sonra, yüklediğiniz videoların içine eklediğiniz notlara dilediğiniz bağlantıları ekleyerek kullanıcıları bu sayfalara yönlendirebilirsiniz. Bu linklerin nasıl çalıştığını görmek isterseniz aşağıdaki videomuzda her haber başlığının üzerine mouseunuzla tıklayarak haberin sayfasına doğrudan ulaşabilirsiniz.
YouTube Analytics ile videolarınızı ölçümleyebilirsiniz

YouTube’un arama çubuğunun yan tarafında bulunan Video Yükle seçeneğinin yan tarafında bulunan oka tıkladığınızda Analytics sekmesine ulaşabiliyorsunuz. Google Analytics’te olduğu gibi, videolarınızın kaç kez görüntülendiğini, tahmini olarak kaç dakika izlendiğini, yorumları, beğenileri, paylaşımları ve her video başına olan etkileşimi detaylı bir şekilde buradaki bilgilere erişerek videolarınızı ölçümleyerek, size nasıl bir geri dönüş sağladığını inceleyebilirsiniz. Buradaki bilgilere göre de ilerleyen dönemlerde ne tür içerikler paylaşmanız gerektiğine dair bir yol planı çıkartabilirsiniz.