Google+ Kullanım Rehberi

Sosyal mecralar neredeyse artık tüm hayatımızı çevreliyor. Trafikte kırmızı ışıkta beklerken, otobüste eve giderken, kısaca internetin olduğu her an sosyal mecralar hayatımızın her yerinde. E-ticaret şirketleri de bu sosyal ağları kendi avantajlarına dönüştürmek için kullanıyor. Daha önceki sosyal medya rehberi yazılarında da bahsettiğimiz gibi şirketler, kendilerini takip edebilecek kullanıcıların kullandığı sosyal ağlar üzerinden hesaplar açarak bu tüketicilere ulaşmaya ve kendilerini tanıtmaya çalışıyor.
Her ne kadar Türkiye’de hala çok yaygın olmasa da geçtiğimiz Eylül ayında 1. yılını tamamlayan Google+, 400 milyon kayıtlı kullanıcı sayısına ulaştı. Mobil cihazlardan bu sosyal mecrayı kullananlar da dahil olunca 100 milyon aylık aktif kullanıcı Google+’ı kullanıyor. Dünya’da bu ağı en çok kullananlar ise ABD, Brezilya, Avrupa ve Hindistan’daki internet kullanıcıları. Google+’ın verilerini analiz eden CircleCount adlı şirketin araştırmasına göre, meslek grupları olarak bakıldığında Google+ en çok öğrenciler, geliştiriciler, mühendisler, tasarımcılar ve fotoğrafçılar tarafından tercih ediliyor.
Google+ ilk çıktığından beri Facebook’a rakip olarak görülüyordu ve bir süre bekleneni veremediği için internetteki hayalet kasaba şeklinde yakıştırmalar yapılıyordu. Fakat, 1 yıl içinde 100 milyon aylık aktif kullanıcıya ulaşmayı başarmış bir sosyal mecra için, oldukça başarılı bir yükseliş demenin yanlış olacağını düşünmüyorum. Aktif kullanıcı sayısı olarak Facebook’un neredeyse 10’da 1’i olsa da, Facebook’un 100 milyon aktif kullanıcıya ulaşması birkaç yıl sürmüştü. Bunu da göz ardı etmemek lazım. Google+ bunu sadece 1 yıl içinde başardı. Tabi olaya tarafsız bakarsak, Google+’ın bu başarısının arkasında Google gibi bir devin olduğunu ve Facebook’un 2004’te sıfırdan kurulan bir mecra olduğunu da belirtmek gerekiyor.
Google+’ın son dönemdeki üye sayısının artmasının bir sebebi de, Youtube’da hesabı olan kullanıcılar doğrudan Google+’a geçtiler ve böylelikle Google hesaplarıyla Youtube hesaplarını birleştirerek kullanmaya başladılar.
Peki Google+’ın e-ticaret şirketleri için ne gibi avantajları olabilir ve nasıl kullanabilirler?
Bu soruya yanıt vermeden önce Google+’ı ve özelliklerini biraz anlatmanın yararlı olacağını düşünüyorum.

Diğer sosyal medya mecralarının kullanım rehberleri için de E-ticaret Şirketleri İçin Sosyal Medya Kullanım Rehberleri sayfamıza bakabilirsiniz.

“+1” butonu

+1” butonunu, Google+’ın beğenme tuşu olarak nitelendirebiliriz. Facebook’un “beğen” (like), Twitter’ın “tweet”, Pinterest’in “Pin it” gibi her sosyal ağın kendine has bir özelliği olduğunu düşünecek olursak Google+’ın da beğenilen sayfa ve içeriklerde kullanmak için tercih ettiği simge “+1” şeklinde.

Çevrelerinizi oluşturun


Google+’ın sağladığı avantajlardan biri, takip etmek istediğiniz kişileri gruplayabiliyor olmanız ve bir ileti göndereceğiniz zaman sadece belli bir grubun bu iletiyi görmesini sağlayabiliyorsunuz. Google+ üzerinde yaratılan bu gruplara “Çevre” deniyor. İş, arkadaşlar, takip ettikleriniz gibi farklı farklı çevreler oluşturabilir ve dilediğiniz kullanıcıları dilediğiniz çevreye ekleyebilirsiniz. İster sadece belli bir gruba yönelik paylaşımlarda bulunursunuz isterseniz herkes iletilerinizi görebilir.

Etkinlikler özelliğiyle birden çok kişi aynı yerde fotoğraf paylaşabiliyor

Google+’taki bu etkinlikler özelliğinde, etkinliğe dahil olan kullanıcılar aynı sayfa üzerinde fotoğraf paylaşımında bulunabiliyor. Böylelikle etkinliklere katılan herkes dilediği gibi fotoğraf paylaşımında bulunabiliyor. Parti Modu adındaki bir özellik ile de kullanıcılar mobil cihazlarından çektikleri fotoğrafları anında Google+’taki bu sayfa üzerinde paylaşabiliyor.

Yerel


Google+’ın bu özelliği ile bulunduğunuz konumun yakınlarındaki mekanları görebiliyorsunuz, mekan ekleyip bu mekanları oylayabiliyorsunuz. 30 üzerinden değerlendirilen bu oylar, kullanıcıların verdiği 0 ile 3 arasındaki notların ortalamasının on ile çarpılmasıyla bulunuyor. 0 yetersiz ve 1 ortayı temsil ederken, 3 de mükemmeli temsil ediyor. Bunun yanında çok yönlü puanlar da yemekleri, dekoru, servisi ve ücreti de kullanıcılar oylayabiliyor.

Hangout


Hangout uygulamasıyla dilediğiniz kişilerle beraber toplu olarak görüntülü konuşabiliyorsunuz. En fazla 9 kişiyle aynı anda görüntülü konuşabildiğiniz bu uygulama ile görüntülü olarak toplantılar düzenleyebilir, eğer bir e-ticaret şirketiyseniz ve kullanıcılarınıza buradan görüntülü destek sunabilirsiniz. Tabi ki böyle görüntülü bir destek hizmeti vermek eksta maliyet gerektirebilir bir şirket için; ama müşteri memnuniyeti açısından bakıldığında böyle bir hizmetin sunulması şirketin adının olumlu bir şekilde duyulmasını sağlayacaktır. Bu hizmet, haftanın belli günlerinde belli saatler arasında da verilebilir. Bu saatlerde kullanıcılar Google+ sayfanızı ziyaret edecektir ve bu saatlerde sitenizde paylaşacağınız görsellerle yeni kampanyalarınızı da destek almak için gelen kullanıcılara sunabilirsiniz.


E-ticaret şirketleri Google+’ı neden kullanmalı??

Google+’ın bilinmesi gereken en temel özelliklerine göz attıktan sonra, bir e-ticaret şirketinin Google+’ı nasıl ve neden kullanması gerektiği konusuna gelelim. İlk olarak, Google+’ın en büyük avantajı az önce de bahsettiğim gibi arkasında Google gibi bir devin bulunuyor olması. Google‘ın, Türkiye ve dünyada en çok kullanılan arama motoru olduğunu söylemeye gerek bile yok sanırım. Bir kullanıcı Google+’ta oturum açtıktan sonra bir arama yaptığında, karşısına çıkan sonuçlara tıklamadan önce linkinin üzerine geldiğinde +1 işareti çıkıyor. Bu +1 eğer sizin Google+’ta bir linkiniz varsa gözüküyor ve kullanıcı buradaki +1’e tıklayarak sizin sayfanızı kendi çevrelerindekilere de tavsiye etmiş oluyor. Böylece bir kullanıcı bile sizin sayfanızı +1’lerse, o kullanıcının çevresindekiler de sizin sayfanızdan haberdar oluyor. Tabi bunu bir de Google’da arama yapıyorken yapabilmek kullanıcının sizin Google+ sayfanızı görüntüleme imkanını arttırıyor.
Google+’ın önemli artısı da SEO için oluyor diyebiliriz, hatta bir “S” daha koyup, SSEO (Social Search Engine Optimization) için kullanılabilir. Kullanıcılar sizin bir sayfanızı ya da ürününüzü +1 yaptığında Google’ın arama algoritmaları +1 yapılan ürünü daha üst sıralara çıkartıyor. Kullanıcılarınıza ürününüzü +1 yaptırabilirseniz, bu sayede Google’da daha üst sıralara çıkma şansı yakalıyorsunuz.
Google+’ın +1 butonu, sadece kendi sosyal ağı içinde değil, tüm Google ürünlerinin olduğu sayfalarda bulunduğu için Google’ın herhangi bir aramasında yer aldığınızda kullanıcılar sizin Google+ profilinize ulaşabilir, beğenebilir veya ziyaret edebilir.
Bunun yanında sizi takip edenleri farklı kategorilerde çevrelerinize ekleyebilir ve ürünlerinizi ilgili kategorideki çevrenizle paylaşabilir ve böylece o ürünlerle ilgilenmeyen kullanıcıların sayfalarında o ürün gözükmezken, ilgili kullanıcılar sizin paylaşımlarınızı görebilir. Böylece sizi takip eden kitleye daha iyi bir hizmet sunabilirsiniz.
Bunun dışında paylaşımlarınızda dikkat çekmek istediğiniz noktaları kalın karakterlerle (bold), yana yatık (italic), üstü çizili (strikethrough) şekilde kullanabilirsiniz. Bold için kalın olmasını istediğini kelimelerin sağına ve soluna (*) işareti, italic için (_), üstü çizili için (-) koyabilirsiniz. Örnek olarak, *örnek*, _örnek_, -örnek- şeklinde kullanabilirsiniz. Bunlara ek olarak dilediğiniz zaman iletilerinizi tekrar düzenleyebilir ya da silebilirsiniz.
Bunun yanında bir iletiye yorum yaptığınızda ya da beğendiğinizde, sonrasında gelen bildirimleri kapatma gibi bir imkanınız bulunuyor. Bu sayede sizden sonra gelen yorumları ve bildirimleri görmek istemediğinizde sadece bu seçeneği kapatmanız yeterli oluyor. Sayfanızda kullanmadığınız video, fotoğraf vb sekmeleri düzenleyebilir ve kapatabilirsiniz.
Google+’ın bir özelliği de, takipçi sayınızı gizleyebiliyor olmanız. Sayfanızı yeni açtıysanız ve takipçi sayınız düşükse, bunu gizleyebilir ve sayfanız belli bir takipçiye ulaşana kadar gizli tutabilirsiniz. Kullanıcılar, çok fazla takip edilmeyen sayfaların aktif olmadığını düşünerek bu sayfaları takip etmemeyi seçebiliyor. İlk başlarda bu durumu önlemek için, Google+’ın bu özelliğinden faydalanabilirsiniz. Bunu yapmak için profilinizi düzenleye bastıktan sonra, “sizi çevrelerine ekleyenler” ve “çevrelerinizde olanlar” seçeneklerinin yanındaki “dünya” ikonuna bastığınızda açılan pencerelerde kullanıcılar göster seçeneğindeki tiki kaldırdığınızda başkaları sizin çevrelerinizde olanları ve sizi çevrelerine ekleyenleri göremeyecekler. Daha detaylı bilgi için buraya bakabilirsiniz.


Hakkınızda bölümüne, sitenizin linkini, diğer sosyal ağlardaki linkleri de ekleyebilirsiniz. Tabi bir de kendi internet sitenize Google+ logosu ekleyerek, sitenize gelen kullanıcıların sizin Google+’ta da olduğunuzu görmelerini sağlayabilir ve bu sayede ekstra takipçiler kazanabilirsiniz. Google+’ı buradan sayfanıza eklemeniz mümkün.
Google+’ta paylaşımlarınızı diğer sosyal ağlarda olduğu gibi çok sık olmadan ve kullanıcıyı boğmayacak bir şekilde yapmakta fayda var. Paylaşımlar için, gün içinde sosyal ağların en çok kullanıldığı saatleri seçebilirsiniz.
Google+ hesabınızda paylaşacağınız resimler otomatik olarak Picasa Web albümünde de yer alacağı için sattığınız ürünler buradan da kullanıcıların karşısına çıkacak. Bunun yanında Youtube hesabınızda Google+’taki sayfanıza bağlayabilir ve otomatik olarak video paylaşımlarını bu şekilde paylaşılmasını sağlayabilirsiniz.
Son olarak Google+’ın mobil uygulamalarının çok kullanışlı olduğunu ve Android işletim sistemli telefonlara fabrika çıkışında Google+’ın yüklendiğini belirtmek gerekiyor. Şu an akıllı telefon pazarında oldukça büyük bir pazara sahip olan Android’in kullanıcıları telefonlarını ellerine aldıkları andan itibaren Google+’a ulaşma imkanına sahipler ve bu da Google+ için bir artı demek. Şirketlerin bunu da göz önünde bulundurmaları gerektiğini düşünüyorum. Çünkü sosyal ağların kullanımı mobil cihazlarda da bir o kadar yaygın.
Hala daha çok fazla kullanılmıyor olabilir belki; ama Google gibi bir devin Google+ ile daha büyük bir kitleye ulaşacağını düşünüyorum. Sadece 1 yıl içinde 100 milyon aylık aktif kullanıcıya ulaşabiliyor olması bile oldukça önemli bir gelişme (kullanım başına harcanan dakika miktarı epey az olsa da) ve ilerleyen dönemlerde Google+ da Facebook gibi e-ticarete yönelecek olursa şirketler bu sayfaları daha çok kullanmaya başlayacaktır; dolayısıyla bu sosyal mecrayı iyi kullanan şirketler doğrudan ön sıralara çıkacak. Şirketlerin bu sebeple Google+’ı yakından takip etmeleri gerektiğini düşünüyorum.