Viral Ne Demek, Viral Reklam Nedir?

Viral Ne Demek, Viral Reklam Nedir?


viral ne demekViral” kelimesinin tam Türkçe karşılığı olmadığı gibi anlam olarak: virüs aracılığıyla, virüs gibi yayılan, virüs özelliğinde demektir. Bu yazıda viral ne demek ve viral reklam nedir sorularını örneklerle yanıtladım.
Viral reklam çalışmalarının özelliğini hatırlarsak “viral ne demek?” sorusuna biraz daha somut cevaplar verebiliriz. Viral reklamlar, standart reklamlardan çok daha farklı yapıda ve genellikle “reklam değilmiş” gibidirler.

Viral Reklam Nedir?

Viral reklam, virüse benzetilen ve kendiliğinden yayılan bir çeşit reklam türüdür. Reklamın ilginç olması, haber değeri taşıması ve benzeri özelliklere sahip olması paylaşılmasını ve yaygınlaşmasını sağlar. Viral reklam uygulamasında asıl amacın ürünü tanıtmak değil de olayı anlatmak olduğu izlenimi verilir. Bu özelliği ile virüse benzetildiği için adı viral reklam olmuştur.
Viral reklam, ağızdan ağıza pazarlama (WOM) ile çok benzer bir yapıya sahiptir. En önemli farkı ise viral reklamların yaşam sahasının %99 internet olmasıdır.
Viral reklamın kullanım alanı: en çok video paylaşım siteleridir. Bununla birlikte twitter isimli sosyal paylaşım platformu da yapısı gereği viral reklam için çok etkili bir zemin olarak kullanılmaktadır. Twitter kurulum amacına baktığımız zaman twit atmak (cıvıldamak, dedikodu yapmak) zaten ağızdan ağıza yaymak anlamına da geliyor. Bunların dışında tüm sosyal paylaşım platformları yine viral reklamlar için uygun zeminlerdir.
Viral reklamlar firma veya kullanıcı tarafından kurgulanabilir. Bu örneği iki şekilde görebiliriz. Kullandığı ürün ile ilgili yaşadığı ilginç deneyimi paylaşan gönüllü kullanıcının oluşturduğu viral reklamlar ve firmaların kurguladığı izlemesi keyifli reklamlardan oluşur. Bazen kullanıcı tamamen tesadüf eseri viral reklamın oluşmasına da sebep olabilir. Bazı firmalar ise profesyonel ekiplere amatör kısa film çekip viral yapıda reklam oluşturmaları için para öder.
Bazen bir ileti, bazen de bir mesaj viral reklam özelliği gösterebilir. Teorik olarak viral ne demek anladık. Şimdi örneklerini inceleyelim.

viral örneğiViral Örneği

Eski sevgilisinin fotoğraf makinesini gittigidiyor.com ‘da satma kararı alan kızın intikam videosunu hepimiz biliyor olmalıyız. İlk izlediğimizde bunun sadece bir intikam videosu olduğunu zannetmiştik değil mi? Oysa ki ortada satılan bir ürün vardı ve bu ürün için hiç tanımadığımız bir insanın seçtiği pazar doğrudan gittigidiyor.com adresiydi.
Verilmek istenen mesaj çok net değil mi? “İkinci el bir ürün satılacaksa gittigidiyor.com‘da satılır.” İntikam almak isteyen kız da gittigidiyor.com ‘u tercih etmişti. Yani biz, aldatılan kız Fulya’nın, eski sevgilisi Mert’ten nasıl intikam aldığını izlerken aslında gittigiyor.com ‘un reklamını izliyorduk, farkında bile değildik.
Youtube arama çubuğuna; “Aldatılan kız, Fulyanın İntikamı” yazdığınızda sevgilisinden intikam almak için eski eşyalarını gittigidiyor’da satan tepkili bir bayan görürsünüz. İşin aslı intikam değil gittigidiyor reklamı yapmaktır. En başarılı viral reklam örneklerinden biridir.
Aldatılan Kız Fulya | gittigidiyor.com viral reklamı


İşte En Popüler Viral Reklam Örnekleri:

Başka bir örnek ise THY tarafından düzenlenen fakat izleyenlerin romantik bir sevgili gördüğü “evlenme teklifi” videosudur. Bu video ilk başlarda “çılgın evlenme teklifi, sevgilisi için dünyayı gezen adam, en romantik evlenme teklifi” gibi aramalarda karşımıza çıkıyordu. Sonra insanlar olayı çözdü ve artık viral reklam olmaktan çıkmış durumda. Şuan kimse etkilenerek paylaşmıyor.
Türk Hava Yolları İçin Düzenlenen Viral Reklam

Yine çok can alıcı ve yerinde bir örnek ise “İstanbul’da hoş bir kız olmak” isimli Samsung viral reklamıdır. Samsung tableti video kayıt modunda arka cebine koyan bir bayanın arkasından kalçasını dikizleyen insanları kayda aldığı ve videoyu youtube’a attığı kurgu aslında: Samsung tablet için düzenlenmiş viral reklamdır.
İstanbulda Hoş Bir Kız Olmak | Samsung Tablet Viral Reklamı


Reklam Kokan Eğlenceli Viral Şarkılar

Aşağıdaki kliplerin bazıları gizli reklam yaparak bazıları da kendiliğinden yüksek paylaşım potansiyeline sahip olarak viral reklam olma özelliğini barındırıyor.
Bu gibi eğlenceli şarkıları toplumda dinlemeye çekinsek de yalnız kaldığımızda radyoda pop müzik dinlercesine tercih edebiliyoruz. Bilirsiniz: bir şarkının dinlenmesi için sözlerinin derin duygular içermesine gerek yoktur. Anlamını bilmediğimiz yabancı şarkılarda olduğu gibi bazen ritim, bazen müzik ve hatta sadece klip bile şarkıların yüksek dinlenme potansiyelini yaratabiliyor. Tıpkı bu sayfadaki viral reklam klipleri gibi. Bu şarkılar da viral ne demek sorusunun cevabını hakkıyla veriyor.
Don Duran – Titre Bakalım – Sağlam Basıcan (Lassa – Kış Lastikleri)

Shez Long – Sağlam Yatıcan (Lassa – Yaz versiyonu)

Batesmotelpro – gitti gidiyor (Gittigidiyor.com)
Özellikle Batesmotelpro’nun yaptığı çalışmalar inanılmaz eğlenceli oluyor. Bu grubun reklam amaçlı olmayan şarkıları da youtube’da mevcut.
Bu ve benzeri viral reklam çalışmaları yaptırmak isteyen firmalar, amatör görünümlü profesyonel ekiplerden proje istiyor ve ciddi bütçe ayırabiliyor.
BURADA YORUMUN DEĞERLİ
Binlerce Agency Balance Takipçisi Yorumunu Merak Ediyor