Türk E-ticaret Girişimcilerinin Okuması Gereken 7 Kitap

Bugünün büyük şirketleri için her şey bir düşle başladı. İmkansızlıklar içerisinde hayallerinin peşinden giden azimli girişimciler, bugün kitlelere yön veren milyonlarca dolarlık şirketlerin patron koltuklarında oturuyor. Biz de; yarının dev şirketlerini yönetmeye hazırlanan Türk girişimcilerin yolunu aydınlatacak, ders niteliğindeki kitapları bir araya getirdik.

Kaynakların tamamının yerli olmasına özellikle gayret ettiğimiz yazımızda, kitapların değerli yazarlarıyla yaptığımız ufak röportajlarla da konuya bir derinlik kazandıralım istedik. Etohum kurucusu Burak Büyükdemir’in de belirttiği gibi: “Yeni girişimci olanların erişilebilir örneklere ihtiyacı var.” Bu bilinçle Mark Zuckerberg veya Bill Gates’in başarı hikayelerinden ziyade bu topraklarda yetişmiş tanıdık isimlerin hikayelerine odaklanan ve aynı zamanda e-ticaretin ne olduğunu, dünyadaki ve Türkiye’deki durumunu anlatan kitapları tercih ettik.
Şimdiden keyifli okumalar.

Burak Büyükdemir – Kümesteki Kartal Neden Uçamaz?

Oturdukları yerde kaderlerinin yüzlerine gülmesini beklemeyip, kendi hayalleri doğrultusunda hayatlarını riske atıp ilerlemeyi seçenlerin hikayesini anlatıyor Burak Büyükdemir’in kitabı. Zorluk karşısında yılmayan, olumsuz sözleri ve şevk kırıcı ithamları ciddiye almayan genç ve azimli girişimciler başrolde bu eserde. Etohum kurucusu Burak Büyükdemir de bu doğrultuda, kitabı yazmasındaki esas amacının ”bilginin yayılması” olduğunu vurguluyor. ”Türk Girişimcilerin İnternet Serüveni” temasından yola çıkan Büyükdemir’in kitabı iki bölümden oluşuyor: Türkiye’den başarılı ve başarısız örnekler ve işin teorik kısmı. İkinci kısım, Büyükdemir’in İTÜ’de yarı zamanlı verdiği derslerin içeriğininin metin haline getirilmiş hali. Başarı hikayeleri olan Yemeksepeti, Gittigidiyor ve Ebebek‘i kurucularından dinlemiş olan Burak Büyükdemir, ayrıca 2000’li yıllardan beri takip ettiği girişimleri kaleme almanın da farklı bir deneyim olduğunu ifade edip, ekliyor: “Bu kitap Etohum’un doğmasına yol açtı desek yanlış olmaz.”
“Türkiye’de başarısızlık kültürü ters algılanır. Başarısız takımların taraftarlarının maçtan sonra etrafta görünmediği bir kültürden bahsediyoruz. Şirket kapatmak Türkiye’de batırmak olarak algılanabilir. Böyle bir korkuyla nasıl risk alınabilir ki? 0 veya 1 arasında bir çözüm yoksa gerçekten zor bir ortamda yaşadığımızı söyleyebiliriz.”
Kitabın baskısının tükendiğini ifade eden Burak Büyükdemir, girişimcilere Etohum’daki daha güncel ve yeni örnekler içeren videoları izlemelerini tavsiye ediyor. Ayrıca Büyükdemir, eserinin yakında e-kitap olarak Kindle ve iBooks’a ekleneceğinin de müjdesini veriyor.

Şule Özmen – Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu: E-ticaret

Bilgi Üniversitesi’nde verdiği dersleriyle yeni ekonomi ve e-ticaret ile ilgili değerli bilgilerini öğrencileriyle paylaşan Prof. Dr. Şule Özmen, Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu: E-ticaret isimli kitabında internetin yarattığı değişimin ekonomik hayata yansıyan sonuçlarını ve yeni ticaret yollarını ele alıyor. Kitabında geleneksel iş modellerinden ayrılan ve bloglar, sosyal ağlar, paylaşım siteleri ile entegre kullanıldığında oldukça etkili sonuçlar gösteren e-ticaretin tüm merak edilenlerini okuyucularıyla paylaşan Özmen, yeni ekonominin tüm aşamalarına parmak basıyor. Kitapta yer alan bazı başlıklar şu şekilde:
Ağ Ekonomisi ve Elektronik Ticaret
E-Ticarette Evreler, Efsaneler ve Gerçekler
E-Ticarette İdari ve Teknik Adımlar
E-İş Modelleri
Web Sitesi Özellikleri ve E-Hizmet Kalitesi
E-Dönüşüm Stratejileri ve SWOT Analizi
Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) ve E-MİY
Dijital Pazarlama
Veri Ambarı
Veri Madenciliği
Elektronik Ticarette Ödeme Sistemleri
Elektronik İşletmelerde Güvenlik

Ertuğrul Belen & Taylan Demirkaya – Girişimciliğin Altın Kuralları

Ertuğrul Belen ve Embryonix Kuluçka merkezinden Taylan Demirkaya’nın derlediği Girişimciliğin Altın Kuralları kitabı girişimcilere, karşılarına çıkacak her aşamada yol gösterici bir rehber niteliği taşıyor. Kitap; Uğur Özmen, Baybars Altuntaş ve Halil Erdoğmuş gibi girişimcilik konusunun farklı alanlarında tecrübeli 24 farklı ismin kendi kalemlerinden anlatımlarını içeriyor. Girişimcilik felsefesiyle ilgili birçok kitap olmasına rağmen uygulama tarafında daha fazla kaynağa ihtiyaç bulunduğunu Taylan Demirkaya ile birlikte fark eden Belen, networking ve girişimcilik üzerine verdiği eğitim ve konferansların ardından girişimciliğin her alanından gelen farklı sorulara cevap niteliği olması amacıyla, 24 uzman yazarla “farkındalık” yaratacak bu eseri ortaya çıkardı. Kitaplarını “Girişimcilik Check-up’ı” olarak yorumlayan Belen: “Bu kitabı alan girişimci belki daha önce hiç düşünmediği bir konuda kendini hazırlama ve geliştirme fırsatına sahip olacak.” diye sözlerine devam ediyor.
“Deneyimler, tavsiyeler ve hikayeler… Aslında bunlar bir Girişimcilik Ekosistemi’ni besleyen yegane kaynaklardır. Bir girişimcinin hatalarıyla deneyimlenmesi ve olgunlaşmasından sonra gelenin aynı hataları yaptığı bir düzeni artık engellememiz gerekiyor. Know-how transferi yani deneyimlerimizi bir bayrak yarışı gibi birbirimize aktarmamız gerekiyor. “Ben bir alanda yanlış yaptıysam bunu diğer girişimcilerle hemen nasıl paylaşabilirim ki onlar da aynı hatayı yapmasınlar” dürtüsünü oluşturmalıyız.”
Kitabın diğer bir özelliği de, girişimcilik dünyasında hızla büyüyen “çoklu fonlama – crowdfunding” kavramının Türkiye’de ilk defa bu kitapla uygulanmış olması. Kitap satışının tüm geliri ile yazarlar tarafından karar verilecek girişimler fonlanacak.

Mahir Erkan – E-ticaret Çağı

Google Türkiye’de perakende ve telekom sektörleri yöneticiliği tecrübesi olan ve aynı zamanda Yıldız Teknik Üniversitesi’nde online pazarlama dersleri veren Mahir Erkan, E-ticaret Çağı kitabında da internet girişimcilerine sesleniyor ve e-ticaretin dünyadaki durumunu ve Türkiye e-ticaret pazarını konu alıyor. E-ticaret Çağı’nda mobil ve sosyal ticaret konularına da değinen yazarın kitabında, Türkiye’de e-ticaretin önemli isimleriyle yapılan 6 röportaja yer veriliyor.
E-ticaretin Türkiye’de gün geçtikçe artan hacmine rağmen, bu alandaki sektörel verilerin eksikliğinin kendini geliştirmek isteyen profesyoneller için bir engel olduğunu belirten Erkan, bu sorunu yaşayan biri olarak interneticaret.blogspot.com adı altında bir blog yazmaya başladı. Mahir Erkan ayrıca, E-Ticaret Çağı kitabının bu yazıların bir seçkisi olarak çıktığını belirtiyor.
Bence tecrübeler paylaşıldıkça yaratılan katma değer çok daha fazla artıyor. İş hayatında profesyonel olarak çalışan insanlar için kariyerlerini bu sektörde sürdürme noktasında bilgi alabilecekleri yerler sınırlı. Oysa son yıllarda ortaya çıkan birçok platform sayesinde girişimcilik konusunda bilgi almakta daha fazla yol alındığını düşünüyorum. Hatta ben de bu nedenle kitap içerisinde Türkiye’de e-ticaret sektöründe uzun yıllardır tepe yönetici olarak görev yapan kişilerle yaptığım sohbetlere yer vermeye çalıştım.
Belirtmekte fayda var: Erkan, kitabının telif hakkı gelirlerinin yarısını Etohum’a bağışladı ve bu bağışla Etohum girişimlerinden Last Mooon Games ekibine Mac Air alındı.

Serkan Ünsal – Dijital Girişimcilik Rehberi

Serkan Ünsal’ın 12 yıldır gözlemlediği, konuştuğu, sohbet ettiği girişimci arkadaşlarının hikayelerinden derlediği kitabı, girişimciliğe yelken açanlar için yol gösterici bir nitelik taşıyor. Dijital Girişimcilik Rehberi‘ni yazmasındaki en büyük amacının piyasada girişimcilikle ilgili temel soruların cevaplarını bilmeden dolaşan çok sayıda girişimci olması olduğunu ifade eden Ünsal, “nereden ve nasıl yatırım alınır?”, “girişimci nasıl olunur?” gibi soruların cevaplarını bu kitapta veriyor. Serkan Ünsal ayrıca girişimcilik ekosisteminin temel bilgi düzeyini yukarı çekmek için gönüllü olmak istediğini de belirtiyor.
Bu günlerde Silikon Vadisi’nde işlerin nasıl döndüğünü araştırdığı ikinci kitabını hazırlayan Ünsal, girişimciler için pazarlama alanında da kaynak eksikliği olduğunu vurguluyor: “Viral pazarlama ile ürünlerinin büyüyeceğini düşünüyorlar fakat bu konuda çok okumaları, çok pratik yapmaları gerekmekte.”
“Dijital Girişimcilik Rehberi” kitabımda girişimcilikle ilgili temel bilgileri derlemeye çalıştım. Kitabı okuyanlardan “hızlıca okudum, hap niteliğinde çok öz bilgiler aldım” demeleri de doğru gittiğimin en büyük göstergesi. Kitabın ücretsiz olması da en büyük artısı. Girişimciler üzerinden para kazanmak istemedim, bir teşekkürleri ile mutlu oldum diyebilirim.”

Anıl Altaş – E-ticaret: Satışta Tsunami Etkisi

İnternetten satış yapmak, son zamanların en gözde mecralarından sosyal medyayı daha verimli kullanabilmek ve mobil ticaretin tüm detayları, Anıl Altaş’ın kitabında mevcut. Altaş, özellikle yeni bir internet girişimi kurmanın yamacında olanlar için, “E-Ticaret nedir?“, “E-Ticaret yapan herkesin bilmesi gereken genel pazar bilgileri nelerdir?”, “E-Ticaret çeşitleri hangileridir?” gibi sorulara da cevap veriyor. Toplam altı bölümden oluşan E-ticaret: Satışta Tsunami Etkisi‘nde Türkiye ve dünyadaki e-ticaret ve online satışın kısa bir tarihçesine de ulaşmanız mümkün.

Emre Açıkel & Mehmet Çelikol – Dijitoloji

Teknoloji ve internetin yaygınlaşmasıyla evrim geçiren satış ve pazarlama kurallarına değinen Dijitoloji, yazarlar Emre Açıkel ve Mehmet Çelikol’un önderliğinde yeni nesil tüketici davranışlarını gözler önüne seriyor. Dijitoloji, sadece pazarlama ve satış uzmanlarının ya da yöneticilerin kendini güncellemesi amacını değil, kariyerine yeni başlayacak olan ya da online girişim düşünenler için de sağlam bir kaynak olma gayesini taşıyor.
Dijitoloji aslında internet girişimcileri için tam bir kılavuz kaynak. Çünkü ortalıkta konuşulmakta olan sosyal medyadan e-posta pazarlamasına, arama motorlarından mobil pazarlamaya pek çok güncel stratejinin aslında hangilerinin ne tür işler için yardımcı olacağına ve bunu nasıl hayata geçirebileceklerine değiniyor. Kitap aynı konu içerisinde bir paragrafında sektördeki bir profesyonele seslenirken bir başka paragrafında düşük bütçeli bir girişimciye hitap ediyor.
“Türkiye’de dijital ekonominin ve internet sektörünün gerçek anlamıyla profesyonel bir eğitimi, okulu yok. Bizler de internet sektörüne ilk temas ettiğimizde başarılı ağabeylerimizin hikayelerini dinlerdik, ki bugün internetin Türkiye’deki en büyük isimleri haline geldi bazıları. Bu duyduklarımızı da daha genç ve dinamik olan bakış açımızla güncellerdik. Bunların çok faydalı olduğuna inanıyoruz. Kesinlikle tavsiye ve deneyimlerin aktarıldığı platformlara çok ihtiyacı var Türkiye’nin. Girişimci bir toplum, genç bir toplum ancak çok az kişinin doğru deneyimi birinci ağızdan dinleme imkanı var. “