Tumblr Kullanım Rehberi

David Karp, 2007 yılında 21 yaşındayken kurduğu Tumblr’ın bugün küresel boyutta bilinen ve ayda 15 milyar civarında sayfa görüntülenmesinin yapıldığı bir sosyal ağ olacağını tahmin etmiyordu demek yanlış olmaz. Zaman içinde Karp’ın girişimi oldukça iyi tepkiler aldı, 2012 yılında Tumblr 125 milyon dolarlık gelir elde etti ve şirketin değeri 800 milyon dolar seviyesine ulaştı.


Şu an 106,2 milyon bloğun yer aldığı, 49,8 milyar iletinin gönderildiği ve ayda 170 milyon tekil kullanıcının ziyaret ettiği Tumblr’ı bu kadar popüler yapan ne oldu? David Karp’ın Tumblr’ı kurarken, kendi gibi genç nesli hedeflediğini söylemek mümkün. Dijital kanalların yaygınlaşmasıyla internet kullanıcıları kendi bloglarıyla seslerini duyurmaya başlamışlardı. Kişisel blogların popülerliği bir süre devam etti, halen daha bu blogların popülerliği devam ediyor; ancak genç nesil farklı bir şeyler arıyordu; çünkü kişisel bloglarda kullanıcılar kendi takipçilerini oluşturmak zorundalar ve bunun için oldukça uğraş vermek gerekiyor ve düzenli olarak bloglarda paylaşım yapmak gerekiyor. Tumblr ise blog kavramını biraz farklı bir boyuta taşıyarak, onu genç nesle hitap edecek bir boyuta taşıdı.
Tumblr üzerinden kullanıcılar fotoğraf, video, alıntı, link, diyalog ve ses dosyalarını paylaşabiliyorlar. Kendi Tumblr profilleri üzerinden başkalarının paylaşımlarını paylaşabiliyor, beğenebiliyor ve takip edebiliyorlar. Kullanıcıların yarattıkları etiketler ile ilgi alanlarına göre olan blogları ve paylaşımları görebiliyorlar. Tumblr’ın blog kavramına böyle bir bakış açısı getirmesi genç internet kullanıcılarının ilgisini çekiyor.
Tumblr kullanıcılarının burayı tercih etmelerinin sebebi kimliklerini belli etmek zorunda olmamaları ve Facebook ile Twitter’a kıyasla daha özgür bir ortam olması. Kullanıcılar diledikleri fotoğrafları, .gif dosyalarını ve videoları bu sosyal platformda paylaşabiliyorlar. Bu sebeple daha özgür ve geniş bir paylaşım alanı bulunuyor.

Markalar ve e-ticaret şirketleri Tumblr’da nasıl yer alabilir?

coca cola tumblr
Bloglara olan ilginin nispeten azaldığı şu son dönemlerde markalar ve e-ticaret şirketleri Tumblr’ı yeni nesli yakalamak için kullanabilirler. Tabii ki bu mecrada satış yapma düşüncesinden biraz daha uzak durmak gerekiyor. Twitter, Facebook ve diğer sosyal ağlarda olduğu gibi Tumblr için de ayrı bir sosyal medya planı hazırlamak gerekiyor.

Burada markanız için bir takipçi kitlesi yaratma potansiyeliniz bulunuyor. Tabii ki bunun için aktif bir şekilde Tumblr’ı kullanmanız gerekiyor ama bu sosyal ağda kendi reklamınızı kullanıcıların gözüne sokarak yapmanız çok fazla işe yaramayabilir. Bu mecrada daha çok fotoğraf, video ve .gif’e yönelik içerikler paylaşmakta yarar var. Markalar, moda bloglarını, kıyafet kombinlerini, videolarını veya ofis fotoğrafları gibi internet sitelerinde paylaşmadıkları ve bloglarında paylaştıkları içerikleri Tumblr’da paylaşıma açabilirler. Sadece Tumblr için perde arkası çekimler veya .gif’ler paylaşabilirler.
Son dönemlerde .gif paylaşımlar oldukça popüler olmaya başladı. Tumblr üzerinde .gif paylaşımı yapmak oldukça kolay ve akıllı telefonlardaki uygulamalar ile .gif oluşturmak da bir o kadar kolay hale geldi. Mobil cihazlarınızla kaydettiğiniz .gif’leri Tumblr üzerinden paylaşıma açabilirsiniz.
Sosyal ticaretin önümüzdeki dönemlerde daha çok dikkat çekeceğini ve markaların tüketicilere daha çok sosyal olanaklar sağlayacağını düşünürsek, Tumblr gibi gençleri hedef alan bir sosyal mecrayı aktif bir şekilde kullanmak markaların burada bir takipçi kitlesi oluşturmasına yardımcı olabilir.

Tumblr’da hesap açma ve sayfa tasarımı

tumblr tema ayarı
Eğer daha önce wordpress ya da başka bir blog kullandıysanız Tumblr size oldukça kolay gelecek. Kullanmadıysanız gözünüzde büyütmeye gerek yok, çok kolay bir arayüzü ve kullanımı var.

Tumblr.com adresine girdikten sonra sağ üst köşede eğer üye değilseniz size kaydolmak için bir form soruluyor. E-posta adresiniz, kullanıcı adınız ve parolanızı belirledikten sonra açılan pencerede diğer bilgilerinizi giriyorsunuz. Üyelik işleminiz bittikten sonra e-postanıza gelen linke tıklayıp profilinizi onayladıktan sonra sayfanızı kişiselleştirmeye hazırsınız.
Sayfanız açıldıktan sonra üst tarafta ana sayfa, mesaj, ayarlar ve çıkış ikonu görünüyor. Onun altında ise profil resminizin yanında paylaşım yaparken kullanacağınız “metin, fotoğraf, alıntı, bağlantı, diyalog, ses ve video” ikonları bulunuyor. Sayfanızda bir şeyler paylaşmaya başlamadan önce sayfanızı kişiselleştirmenizde fayda var. Bunu yapmak için ayarlar ikonuna tıkladıktan sonra sol taraftaki profil resminin üstüne tıklamanız gerekiyor.
Buradan avatarınızı değiştirebilir, Tumblr sayfanızın URL’sini belirleyebilir ve kendinize özel bir tema seçebilirsiniz. Temanızı kişiselleştirmek için tıkladığınızda sol üstte bulunan temalar sekmesinden dilediğiniz bir temayı seçebilirsiniz. Tabii ki burada sunulan temalardan bazıları ücretli bazıları da ücretsiz. Buradaki temalardan bir tanesini seçtikten sonra eğer biliyorsanız HTML dosyası üzerinden tema içinde değişiklikler yapabilirsiniz. Bunun dışında temanızı seçtikten sonra sayfanızın başlığını, açıklamasını, görünüm özelliklerini değiştirebilirsiniz. Yalnız her tema farklı kişiselleştirme ayarları sunduğu için, her temanın özellikleri farklı olabiliyor. Yapacağınız paylaşımlara göre bir tasarım belirledikten sonra sayfanızda içerik paylaşmaya başlayabilirsiniz.

Tumblr kullanım ipuçları

tumblr dashboard
Tumblr üzerinden fotoğraf, video, metin veya müzik dosyası paylaşabiliyorsunuz. Hitap edeceğiniz kitleye göre nasıl içerikler paylaşacağınızın bir planını çıkartmanız uzun vadedeki içerik yönetiminizi kolaylaştırabilir. Tumblr üzerinden paylaşımlarınızı yayınlamadan önce sıraya koyabiliyor olmanız oldukça güzel bir özellik. Ayarlar sekmesinden profilinizi seçtiğinizde alttaki seçenekler arasında sıradaki iletilerin gün içinde hangi saat dilimleri arasında ve günde kaç iletinin gönderileceğini belirleyebiliyorsunuz.

Yine aynı sayfa üzerinden sayfa üzerinde sayfaya gelecek yorumların ayarlarını yapabilir, Facebook ve Twitter üzerinden iletilerinizin paylaşılıp paylaşılmayacağını seçebilirsiniz. Sayfanızın dil ayarını da bu sayfadan belirleyebilirsiniz.


“Sor” bölümünü aktif ederek, kullanıcıların size bu özellik üzerinden soru sormalarını sağlayabilirsiniz. Tabii ki bir marka olarak bu tip sorularla ilgilenmek zor olarak düşünülebilir; fakat yaratıcı bir şekilde kullanarak kullanıcıların sizinle etkileşim haline geçmesi için bu özellik kullanılabilir.
Profiliniz üzerinde paylaşım yaparken, Tumblr üzerindeki diğer blogların paylaştıkları içerikleri kendi sayfanızda yeniden gönderebilirsiniz (reblog). İlginç bloglardaki içerikleri kendi takipçilerinizle paylaşmak onlarla bir etkileşim yaratmanıza yardımcı olabilir.
Tumblr üzerinde, Twitter, Vine ve Instagram‘da olduğu gibi etiket yani Hashtag kullanımı da oldukça yaygın ve siz de markanızla ilgili yeni Hashtag’ler yaratıp takipçilerinizin bu etiketlerle etkileşim yaratmalarını isteyebilir, bu etiketlerle paylaşımlarınızı daha çok kullanıcıya ulaştırabilirsiniz. Tabii ki yeni etiketler yaratmadan önce daha önce var olanları ve benzerlerini kontrol etmekte fayda var, çünkü zaten kullanımda olan bir etiketi kullandığınızda daha büyük bir kesime ulaşma şansınız doğuyor.
Tumblr’ın bir özelliği de mobil cihazlar üzerinden de yaygın bir şekilde kullanılıyor olması ve mobil kullanıcıların anında paylaşım yaparak, Tumblr üzerindeki içeriklere ulaşabiliyor olmaları. Genç neslin sürekli mobil cihazlarla etkileşim içinde olduklarını ele alacak olursak, onlara mobil üzerinden ulaşabilmeniz ve onları bu sosyal ağlar üzerinden internet sayfanıza çekebilmeniz mobil ticaret hacminize de doğrudan etkili olabilir.
Tumblr sayfanızı oluştururken size ilham verebilecek bazı markaların Tumblr profillerini de aşağıda sizlerle paylaşıyoruz.