Social Login Nedir, Avantajları Nelerdir?

Apple’ın eski CEO’su Steve Jobs’ın başlattığı ve son yıllarda tüm sektörlerdeki marka ve şirketlerin gerçekleştirmeye çabaladığı bir anlayış var: kullanıcı dostu olmak. Başlı başına bir pazarlama alanı olan müşteri ilişkileri yönetiminden uzak değerlendirmek gerekirse; temelde kullanıcı ya da tüketiciden bir talep gelmeden onun alışveriş ve kullanım deneyimini artırmaya yönelik hareket etmektir. Bu anlayışın internet ve e-ticaret ekosistemine etkili yansımalarından biri de, kullanıcılara sosyal ağlar aracılığıyla “login” yani siteye giriş yapma şansı tanımaktır.
Başka bir ifadeyle, “social login”, Facebook, Google+, Twitter gibi 30’a yakın sosyal platform hesaplarıyla diğer internet sitelerinin üyeliklerinde hali hazırda bulunmak anlamına gelir. Bu işlemin öncü platformları ise, Facebook ve Google+’dır. Yapılan son araştırmalar, sosyal ağlar aracılığıyla giriş yapan kullanıcıların yüzde 46’sının Facebook, yüzde 34’ünün de Google+ hesaplarını tercih ettiğini söylüyor. Twitter’ın kullanılma oranı ise, yüzde 6.

Girişte de belirttiğimiz gibi bu uygulamanın hedef noktasını kullanıcı ve tüketiciler oluşturuyor. Tabi sitelerin de dolaylı olarak aldığı katma değerler yok değil. Gelin isterseniz ilk önce bu kavramın, avantajlarına değinmeye çalışalım.
Sitelere sosyal ağlarla entegre olmanın avantajları
Aralarında farklılıklar olsa da, bir siteye üye olmak istenildiğinde ad, soyad, doğum tarihi, cinsiyet, adres, telefon, şifre, tekrar şifre yazmak gibi yükümlülükler söz konusu. Kayıt olma işlemi için harcanan efor ve zaman kullanıcının haklı olarak gözünde büyüyebiliyor ve bu süreçten vazgeçebiliyor. Yani daha ilk adımda site kullanıcıyı kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya. Hadi diyelim bu tek seferlik bir hadise; bu kez de karşımıza her seferinde bir kez daha mail adresi ve şifreyi yazma durumu çıkıyor.
Yukarıda bahsettiklerimizin karşı savı olarak “beni hatırla” seçeneği düşünülebilir. Ancak sonsuza kadar sürmediğinden kesin bir çözüm değil. Bu durumda da akıllara şöyle bir soru geliyor: Ortalama bir internet kullanıcısının kayıt olduğu onlarca site var, kaçının şifresini hatırlayabilir ki? Eğer tüm siteler için aynı şifreyi kullanmıyorsa muhtemelen birçoğunu hatırlayamayacaktır. Güvenlik başlığında düşünürsek, tüm siteler için tek bir şifre belirlemenin de makul bir tutum olduğunu söyleyemeyiz.
Konunun boyutunu e-ticaret siteleri tarafına daha çok çekersek, yapılan araştırmalar sonucunda tüketicilerin kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimi yaşamak istedikleri yargısına varıyoruz. Sosyal ağların bir kimlik şeklinde kullanılmaya başlandığı bir gerçek. Buradan hareketle, tek bir kimliğin birden çok masada yer tutabildiğini söyleyebiliyoruz. Kısacası social login seçeneği de, e-ticaret siteleri dahil tüm web’in kişiselleşmesi anlamını taşıyor.
Social login kullanan e-ticaret sitelerinin dikkat etmesi gereken noktalar
Kullanıcılar, sosyal ağlar aracılığıyla giriş seçeneğini kullandıklarında site, hesabını kullanma izni istiyor. Bu çoğu zaman kullanıcıların kullanım trendleri arasında yer almıyor. Kullanıcılar her ne kadar sosyal medyada ‘paylaşma’ hareketine oldukça fazla uyum sağlasalar da, kişisel alanlarının izinsiz ihlal edilmesinden yana değiller. Bu yüzden e-ticaret siteleri, social login seçeneğini sunduğu müşterilerine; onların inisiyatifi dışında hareket etmeyeceğini belirttiği birkaç not iletebilir.

Betabond’un yaptığı araştırma, bu konudaki somut rakamları da ortaya koyuyor. Facebook Connect’e izin veren e-ticaret sitelerinin yüzde 86’u kullanıcıları giriş yaptığında arkadaş listesine ulaşmak istiyor. Bunun yanı sıra, yüzde 31’i beğenilerine yüzde 17’si de ilgi alanları hakkında bilgi edinmeyi istiyor.

E-ticaret siteleri hiç şüphesiz, tüketicilerinin bilgilerini ona daha iyi bir hizmet sunabilmek için alıyor. Bu yöntem, tüketicilerin alışveriş deneyimlerini kişiselleştirmek adına da gayet mantıklı. Ancak kullanıcıları bilgi paylaşımına zorlamaktansa tüm seçenekleri ona bırakmak daha iyi olacaktır. Özetle, e-ticaret sitelerinin kullanıcın arkadaş listesine, e-posta adreslerine, doğum gününe, arkadaşlarının doğum günlerine ulaşmak gibi bir arzusu olmamalıdır. Böyle bir yöntem kullanıcılarda ve potansiyel müşterilerde spam algısı yaratabilir.