Apple’ın eski CEO’su Steve Jobs’ın başlattığı ve son
yıllarda tüm sektörlerdeki marka ve şirketlerin gerçekleştirmeye çabaladığı bir
anlayış var: kullanıcı dostu olmak. Başlı başına bir pazarlama alanı olan
müşteri ilişkileri yönetiminden uzak değerlendirmek gerekirse; temelde
kullanıcı ya da tüketiciden bir talep gelmeden onun alışveriş ve kullanım
deneyimini artırmaya yönelik hareket etmektir. Bu anlayışın internet ve
e-ticaret ekosistemine etkili yansımalarından biri de, kullanıcılara sosyal
ağlar aracılığıyla “login” yani siteye giriş yapma şansı tanımaktır.
Başka bir ifadeyle, “social login”, Facebook, Google+,
Twitter gibi 30’a yakın sosyal platform hesaplarıyla diğer internet sitelerinin
üyeliklerinde hali hazırda bulunmak anlamına gelir. Bu işlemin öncü
platformları ise, Facebook ve Google+’dır. Yapılan son araştırmalar, sosyal
ağlar aracılığıyla giriş yapan kullanıcıların yüzde 46’sının Facebook, yüzde 34’ünün
de Google+ hesaplarını tercih ettiğini söylüyor. Twitter’ın kullanılma oranı
ise, yüzde 6.
Girişte de belirttiğimiz gibi bu uygulamanın hedef noktasını
kullanıcı ve tüketiciler oluşturuyor. Tabi sitelerin de dolaylı olarak aldığı
katma değerler yok değil. Gelin isterseniz ilk önce bu kavramın, avantajlarına
değinmeye çalışalım.
Sitelere sosyal ağlarla entegre olmanın avantajları
Aralarında farklılıklar olsa da, bir siteye üye olmak
istenildiğinde ad, soyad, doğum tarihi, cinsiyet, adres, telefon, şifre, tekrar
şifre yazmak gibi yükümlülükler söz konusu. Kayıt olma işlemi için harcanan
efor ve zaman kullanıcının haklı olarak gözünde büyüyebiliyor ve bu süreçten
vazgeçebiliyor. Yani daha ilk adımda site kullanıcıyı kaybetme tehlikesiyle
karşı karşıya. Hadi diyelim bu tek seferlik bir hadise; bu kez de karşımıza her
seferinde bir kez daha mail adresi ve şifreyi yazma durumu çıkıyor.
Yukarıda bahsettiklerimizin karşı savı olarak “beni hatırla”
seçeneği düşünülebilir. Ancak sonsuza kadar sürmediğinden kesin bir çözüm
değil. Bu durumda da akıllara şöyle bir soru geliyor: Ortalama bir internet
kullanıcısının kayıt olduğu onlarca site var, kaçının şifresini hatırlayabilir
ki? Eğer tüm siteler için aynı şifreyi kullanmıyorsa muhtemelen birçoğunu
hatırlayamayacaktır. Güvenlik başlığında düşünürsek, tüm siteler için tek bir
şifre belirlemenin de makul bir tutum olduğunu söyleyemeyiz.
Konunun boyutunu e-ticaret siteleri tarafına daha çok
çekersek, yapılan araştırmalar sonucunda tüketicilerin kişiselleştirilmiş
alışveriş deneyimi yaşamak istedikleri yargısına varıyoruz. Sosyal ağların bir
kimlik şeklinde kullanılmaya başlandığı bir gerçek. Buradan hareketle, tek bir
kimliğin birden çok masada yer tutabildiğini söyleyebiliyoruz. Kısacası social
login seçeneği de, e-ticaret siteleri dahil tüm web’in kişiselleşmesi anlamını
taşıyor.
Social login kullanan e-ticaret sitelerinin dikkat etmesi
gereken noktalar
Kullanıcılar, sosyal ağlar aracılığıyla giriş seçeneğini
kullandıklarında site, hesabını kullanma izni istiyor. Bu çoğu zaman
kullanıcıların kullanım trendleri arasında yer almıyor. Kullanıcılar her ne
kadar sosyal medyada ‘paylaşma’ hareketine oldukça fazla uyum sağlasalar da,
kişisel alanlarının izinsiz ihlal edilmesinden yana değiller. Bu yüzden
e-ticaret siteleri, social login seçeneğini sunduğu müşterilerine; onların
inisiyatifi dışında hareket etmeyeceğini belirttiği birkaç not iletebilir.
Betabond’un yaptığı araştırma, bu konudaki somut rakamları
da ortaya koyuyor. Facebook Connect’e izin veren e-ticaret sitelerinin yüzde
86’u kullanıcıları giriş yaptığında arkadaş listesine ulaşmak istiyor. Bunun
yanı sıra, yüzde 31’i beğenilerine yüzde 17’si de ilgi alanları hakkında bilgi
edinmeyi istiyor.
E-ticaret siteleri hiç şüphesiz, tüketicilerinin bilgilerini
ona daha iyi bir hizmet sunabilmek için alıyor. Bu yöntem, tüketicilerin
alışveriş deneyimlerini kişiselleştirmek adına da gayet mantıklı. Ancak
kullanıcıları bilgi paylaşımına zorlamaktansa tüm seçenekleri ona bırakmak daha
iyi olacaktır. Özetle, e-ticaret sitelerinin kullanıcın arkadaş listesine,
e-posta adreslerine, doğum gününe, arkadaşlarının doğum günlerine ulaşmak gibi
bir arzusu olmamalıdır. Böyle bir yöntem kullanıcılarda ve potansiyel
müşterilerde spam algısı yaratabilir.