Girişimlerde Başarısızlığa Neden Olan 7 Karar

Başarısızlık kimileri için kabul görmese de ”başarısız girişimci” aslında tecrübeli girişimcidir. Çünkü yaptığı yanlışların bilincindedir ve nerelerde hata yaptığını bildiği için bir sonraki denemesinde bu hatalara düşmeyerek, doğru adımlar atabilir.
Alınan bazı kararlar ve aşırı özgüven gibi çeşitli durumlar bu girişimcilerin başarısız olmasında başrolü oynayan faktörler arasında yer alıyor. Başarılı olmuş girişimcilerin tavsiyelerinin yanı sıra başarısız olanların da nerelerde hata yaptıklarını inceleyerek gelecekteki kararlarda bu hatalara düşme olasılığı azaltılabilir.


Tecrübeye, kişilikten daha fazla önem vermek

Tecrübe ve yetenek oldukça önemli olarak değerlendirilir; fakat çalışan personelin kişiliğinin önemi tecrübeden daha fazladır. Bir kişi yılların tecrübesine ve bilgisine sahip olabilir; ancak eğer kişilik konusunda güvenilir ve ekiple uyumlu değilse, bu kişiler şirkete zarar verebilir.
Takım oyunu her zaman başarıyı beraberinde getirir, işini çok iyi bilen; ancak ekip ile uyumlu çalışmayan kişiler şirketin geleceğini tehlikeye atabilir. Sonuçta bir şirkette herkes aynı gemi içindedir ve eğer herkes beraber çalışırsa gemi doğru limana ulaşabilir.

Ucuza kaçmak

Şirketlerin kuruluş zamanında masrafların fazla olması girişimcileri masraflardan kaçınmak için en ufak harcamaları dahi kısmaya yöneltiyor; ancak hangi konularda bu kısıtlamalara gidileceğine iyi bir şekilde karar verilmeli.
İlk başlarda ucuza kaçılarak yapılan işler sonrasında yeterli kalitede olmadıkları için daha büyük maliyetler doğurabilir. Örneğin sitenizin tasarımını ucuza yaptırabilirsiniz; ancak siteniz sürekli hata verip, çökebilir. Bu durumda da müşterilerinizi kaybedebilir, yeni bir site tasarımı için tekrar bir ücret ödeyebilirsiniz. Gider kalemlerinizi bunlara göre ele alıp, bir plan oluşturmaya çalışın.

Müşterilerin ne istediğini bildiğini sanmak

Müşterilerinizin ne istediğini en iyi onlar bilir. Siz kafanızdaki iş modeli ve ürünü en iyi olduğunu düşündüğünüz hale getirebilirsiniz; fakat eğer müşteri üründen ve hizmetten memnun değilse yaptığınız çalışmanın çok da bir anlamı yok.
Bu nedenle müşterinizin ne istediğini varsaymak yerine, onların gerçekten ne istediklerine odaklanmak daha uzun soluklu bir ilişkinin başlamasına yardımcı olacak. Tüketicinin isteklerini ve taleplerini değerlendirerek, iş modeliniz ve ürününüz hakkında değişiklikler yapabilirsiniz.
Müşteri ile kullanıcı arasındaki farkları bilmek oldukça önemli; bu nedenle müşteri deneyimizi geliştirip, hizmetlerinize bir müşteri gibi yaklaşmalısınız.

Pazarı tanımamak

Bir girişimin yapacağı en büyük hatalardan biri pazar araştırması yapmadan sektöre atılmak olacaktır. Eğer hitap ettiğiniz pazarın ihtiyaçlarını, büyüklüğünü, rakiplerin bu pazardaki paylarını ve bu pazarın ne kadar uzun soluklu olacağını araştırmadan işe başlarsanız, şirketinizin uzun soluklu olması pek de olası olmayacak.
Buna bir örnek vermek gerekirse, eğer McDonalds Hindistan’daki restoranlarındaki et menülerini değiştirmeseydi, çok fazla tutunamazdı.

Yanlış kişileri işe almak


Şirketinize birini işe alırken, o kişinin de şirketin başarısında rol oynayacağını unutmamanız gerekiyor. Bu nedenle şirket kültürünüze uyumlu olacak insanları işe almaya özen gösterin. Önceki tecrübeler kişilerin yaptıklarını ortaya koysa da, aynı yeteneklere sahip; ancak henüz başarılı olmamış kişilerin daha azimli olabileceklerini de göz ardı etmemekte yarar var.
Amazon CEO’su Jeff Bezos, iş alımlarda daha önce başarısız olmuş insanları seçerek, onlara başarılı olmaları için bir şans sunmuştu. Tabi ki bu durumun her zaman garantisi olduğu da söylenemez. Ancak sizin çalışma biçiminize ayak uyduramayacak insanlar, işlerini ne kadar iyi yapsalar da bir süre sonra aranızda sorunlar baş göstermeye başlayabilir.

Ekibin kapasitesini yanlış hesaplamak

İş dünyasında olan herkesin kendine has yetenekleri vardır. Kimisi çok iyi içerik sağlayabiliyorken, satış yapamaz, satış yapan kişi de işin teknik alt yapısının detaylarını yapamayabilir. Kendi ekibinizdeki kişilerin de hangi alanlarda iyi olduklarını ve hangi alanlarda kendilerini gösterebileceklerini bilmenizde yarar var.
Aksi halde bir satış yapmakta iyi olmayan bir yöneticinizin satış yapmasını, içerik pazarlama bilmeyen başka bir personelinizin ürünler için içerik sunmasını bekleyebilirsiniz. Tabi ki ekip bir çalışma yapacaktır; fakat kendi alanı dışında iş yaptıkları için başarı yüzdesi düşecektir. İş verenler olarak çalışanlarınızın hangi alanlarda iyi olduklarını bilmeniz, size avantaj sağlayacaktır.

Yanlış ortak seçmek

Ortak seçimi bir girişimci için en kritik karar olabilir. Yakın arkadaşların beraber bir iş kurma hayalleri her zaman olur; fakat iş hayatına girildiğinde herkesin iş yaklaşımı değişeceği için arkadaşlıklar bozulma noktasına gelebilir; haliyle girişim de başarısızlığa sürüklenebilir.
Ortak seçerken, kesinlikle benzer fikirlere ve benzer vizyonlara sahip insanları seçmeye özen göstermelisiniz. Böylelikle şirketin büyüme planları yapılırken farklı yönlere gidilmeden, ortak bir paydada anlaşılabilir.
Farklı alanlarda bilgi sahibi kişilerin ortak olması da oldukça önemli; çünkü farklı konularda uzman olan kişiler iş bölümü yapabilirler. Böylelikle iş yükü dağılacağı gibi, farklı konularda uzman olunduğu için fikir çatışmaları ortadan kalkacaktır.