Facebook Reklamları


1 milyara yaklaşan kullanıcı sayısıyla Facebook, ticari işletmeler açısından fanlarıyla etkileşim kurmanın en efektif mecralarından birisi olarak öne çıkıyor. Artık neredeyse her firmanın bir Facebook fan sayfası var. Kendi sayfalarında ilgi çekici içerikler paylaşan şirketler, bu şekilde takipçileriyle uzun soluklu bir etkileşim yaratma amacı taşıyorlar. Ancak sadece içerik paylaşarak tam randımanlı bir etkileşim yakalamak her zaman mümkün olmayabiliyor. Yapılan son araştırmalar da gösteriyor ki paylaşılan içerik, fanların büyük bir çoğunluğu tarafından görülmüyor (ya da gösterilmiyor).
Dolayısıyla markalar da daha fazla kullanıcıya ulaşmak amacıyla Facebook reklam modellerine başvurma yoluna gitmeyi tercih ediyor. Özellikle son günlerde sosyalleşme trendine ayak uyduran e-ticaret siteleri de, kendilerine Facebook’ta daha fazla yer edinme gayretinde. Gerek marka bilinirliği, gerekse satışları artırma bağlamında oldukça etkili olabilen Facebook reklamlarını tercih eden bazı markalar, bu mecrayı en az Google‘ın Adwords reklamları kadar efektif bulduklarını belirtiyor. Biz de e-ticaret siteleri olanların başarılı bir Facebook reklam kampanyası düzenlemeleri için, en temel ve faydalı ipuçlarını bir araya topladık.

Bir hedef belirleyin: Marka bilinirliği mi, satışa yönelik reklamlar mı?

Facebook’ta markanız için bir fan sayfası kurdunuz. Sıra geldi potansiyel müşterilerinize ulaşmaya. Hemen Facebook’un “reklam ver” sayfasını açtınız ama eğer bu reklamı vermeden önce spesifik ve ölçülebilir bir hedefiniz yoksa, gerekli verimi almanız tamamen şansa bağlı kalır. En iyisi reklam vermeye başlamadan önce ilk olarak hedeflere karar vermek.
Bu hedefler ilk aşamada; fanları satış sayfanıza yönlendirmek olabilir. Var olan fanlarınız arasında bir etkileşim yaratmak veya markanızın ilgili hedef kitle arasında bilinirliğini artırmak da amaçlarınızdan bir diğer olabilir. Ya da sadece online topluluğunuzu büyütmek amacıyla veya var olan bir kampanyanızı duyurmak için de Facebook reklamlarını kullanabilirsiniz. Tabi ki sadece bir hedef ve amaca bağlı kalmak zorunda değilsiniz. Aynı anda hem fan sayınızı artırmak, hem de var olan bir kampanyanızı vurgulamak amacıyla farklı formatlarda, farklı hedef kitlelere yönelik reklamlar kurgulama şansına da sahipsiniz.

Hangi formatta reklam vereceğinize karar verin

Sponsorlu haberler, hedefli reklamlar gibi Facebook reklam türleri özellikle online satış yapan internet siteleri için oldukça efektif olabiliyor. Hali hazırda internet üzerinde bir satış kanalı olan şirketler, Facebook’un farklı reklam modelleriyle potansiyel müşterilerine rahatlıkla ulaşabiliyorlar.
Facebook reklam paneline girdiğinizde size fan sayfanızın mı, yoksa bir internet sitesinin mi reklamını yapacağınız sorusu yöneltiliyor. Eğer fan sayfasını seçerseniz; ister sayfanın kendisini, isterseniz de oradaki bir içeriğin tanıtımını yapabilirsiniz. Doğrudan sayfanın tanıtımını yapmak, online topluluğunu büyütüp, fan sayınızı artırmada yardımcı olacaktır. Ancak, bir içeriğinizi tanıtarak ise potansiyel müşterilerinizi sayfada paylaştığınız içerikler vasıtasıyla en son kampanyalarınızdan haberdar edebilirsiniz. Tabii bir de, Facebook kullanıcılarının ne göreceği kısmı var ki; burada da isterseniz sayfanızı beğenen kişilerin arkadaşlarına, arkadaşlarının sayfanızı beğenmesi hakkında haber kaynağında ve Facebook’un sağ sütununda çıkacak bilgilendirmeleri gösterebilirsiniz. Bu şekilde bir bakıma fanlarınız sizin reklamınızı yapıyor olacak. Sponsorlu haberler modeli, bu konuda öne çıkıyor. Arkadaş tavsiyelerinin her zaman önemini konudu pazarlama dünyasında, markalar bu şekilde diğer potansiyel kullanıcıları bir yerden yakalayabiliyor.

Doğru kitleyi hedeflediğinizden emin olun!

Bir e-ticaret sitesi için Facebook reklamlarını kullanmanın en büyük avantajlarından biri, yüksek oranda hedefleme yoluyla, reklamlarını istediğiniz kitleye gösterebilme opsiyonudur. Facebook bu bağlamda, Google Adwords dahil diğer birçok reklam mecralarından daha fazla kullanıcı demografiği sunabiliyor. Yaşa, ülkeye, şehre, cinsiyete ve hatta medeni durumuna kadar birçok konuda hedefleme seçeneği sunan sosyal paylaşım platformu elindeki 1 milyara yaklaşan üye veritabanıyla birçok firmanın da iştahını kabartıyor.
Özellikle Facebook’un yeni duyurduğu; sayfa gönderilerini hedefleme seçeneği sayesinde, marka sahipleri paylaşımlarını kendi haber kaynaklarında kimlerin gördüğünü kontrol ve takip edebiliyorlar. Facebook postlarını yayınlamadan önce, paylaşım aracındaki hedef simgesine tıklayarak, içeriğinizin kimler tarafından görülüp, görülemeyeceğini yönetebiliyorsunuz. Bu özellik, online satış yapan birçok e-ticaret sitesi için de bulunmaz bir nimet! “Facebook Targeted Posts” yani hedefli gönderiler olarak adlandırılan bu reklam ve tanıtım modeli sayesinde; cinsiyet, ilişki durumu, eğitim, ilgi alanları, yaş, konum ve dil özelliklerine göre filtreleme seçeneği yapmak mümkün. Siz filtreler eklerken, Hedef kitlesi: ifadesinin yanındaki gönderinizin hedeflediği kişi sayısı güncellenecektir. Ne kadar çok filtre eklerseniz, o kadar az kişiyi hedeflersiniz. Gönderinizin hedefleyebileceği minimum kişi sayısı ise 20 olarak belirlenmiş. Bu doğrultuda, yerel bir bölge veya statüdeki insanlara yönelik daha spesifik içerikler üretmeniz mümkün. Örneğin; sadece Ankara’da yaşayan kullanıcılara yönelik bir içerikte, söze: “Değerli Ankaralılar” diye başlamanız kullanıcıların algısında da bir farklılık yaratacaktır.

Reklam içeriğini kurgulayın

Facebook reklamları,içeriğin oluşturulması bakımından Google Adwords ile birçok benzer özellik taşıyor. Reklamınızı oluştururken, tıpkı Google’da olduğu gibi; bir başlık, bir metin ve bir de yönlendirici URL’ye ihtiyacınız var. Reklam kampanyanızı düzenlerken sadece bir reklam metnine bağlı kalmak gibi bir zorunluluğunuz yok. Hatta farklı metin ve görseller ile birden fazla (5 ile 10 arası olabilir) farklı reklam metni oluşturup, hangisi daha çok ilgi görüyorsa, kampanyanızı ona göre sürdürebilirsiniz.
Görseller: Facebook, reklamlarında kullanılacak fotoğrafların 100 piksel yüksekliğinde 72 piksel genişliğinde olmasına izin veriyor. Renkleri ile orijinal fotoğraflar kullanmaya gayret edin. Sarı veya kırmızı gibi Facebook’un mavi renk düzeni ile kontrast uyumu sağlayabilecek görseller kullanıcıların ilgisini çekecektir. Basit bir fotoğraf düzenleme programı kullanarak resimlerinizi daha canlı ve ilgi çekici kılabilirsiniz. Gayet sıradan ve klasik stok fotoğraflarını kullanmaktan kaçının.
Metin: Facebook reklamları ile potansiyel müşterilerinizi cezbedebilmek için yalnızca 90 karaktere sahipsiniz. Elbette ki tüm bu karakter limitini doldurmak gibi bir zorunluluğunuz yok. Bu sebeple uzunluğundan ziyade metnin ilgi çekici olmasına özen gösterin. Kullanıcıları reklamınızı tıklamaya teşvik eden ve onları aksiyona çağıran metinler kullanmalısınız. Facebook ayrıca reklam metninde veya başlığında şirket adınızı kullanmanızı da öneriyor.

Ücretlendirme ve bütçe oluşturma

Bütçe oluşturma veya ödeme modeline karar verme kısmı aslında reklam verme sürecinin en önemli bölümlerinden birisidir. Burada uygulayacağınız akılcı taktikler doğrultusunda, bütçenizi hesaplı kullanıp düşük maliyetler ile amacınıza daha çabuk ulaşabilirsiniz. Facebook reklam verenlere tıklama başı maliyet (TBM ve CPC) veya bin gösterim başına maliyet (CPM) seçeneklerini esas alarak tekliflerini belirleme olanağı sunuyor. İlk yöntemde reklamınıza her tıklandığında, belirlediğiniz taban tıklama miktarı doğrultusunda bütçenizden eksilecektir.
Fiyat konusunda aklınız karışmasın, Facebook hali hazırda ortalama bir fiyat teklifi önerisinde bulunuyor. Tıklamalar için ödeme yapıyorsanız reklamınızın, tıklama olasılığı en yüksek kişilere gösterileceğini de ekleyelim. Bin gösterim başına maliyet ise, her 1000 gösterim için ücretlendirme anlamına geliyor. CPM modeli, genellikle sayfa beğenisini artırmaya yönelik kampanyalar tarafından kullanılan bir yöntem olarak öne çıkıyor. Reklam verirken isterseniz günlük bir maksimum bütçe rakamı belirleyebilir, ya da toplam bütçe seçeneğiyle kampanya süreniz boyunca belirlediğiniz tutarı seçebilirsiniz. Bütçe seçiminiz ile ilgili daha ayrıntılı bilgiyi Facebook’un yardım merkezinden elde edebilirsiniz.
Elbette ki tüm reklam verenlerin amacı teklif oranını mümkün olduğunca düşük tutmak olsa da, diğer rakip reklam verenlerin de karşı teklif verdiğini aklınızdan çıkarmayın. Bu nedenle, en düşük ücreti tutturmak için en iyi yolun kitleyi seçerken mümkün olan en iyi hedeflemeyi yapmak ve reklamı onlara göstermek olduğunun da altını çizelim.

Reklamınız yayınlandı: Sıra fanları elde tutmakta!

Yukarıda anlattığımız tüm aşamaları tamamladıktan sonra, reklamınızın ön izlemesini yapıp yayına alıyorsunuz. Ancak iş burada bitmiyor. Öncelikle koyduğunuz hedeflerin takibini anlık olarak yapıp, doğru gitmeyen durumlarda müdahale edebilme opsiyonunu hazır tutmalısınız. Artık bundan sonrası, sayfanıza gelecek fanlarınızla etkileşimi korumak ve onları gerek attığınız postlarla gerekse diğer reklam modelleriyle e-ticaret sayfanıza yönlendirmeye kalmış. Özellikle Facebook’un yeni duyurduğu bir başka özellik olan “Gifts” ile e-ticaret kavramıyla iyiden iyiye sıkı fıkı olmaya başlayan platform, oldukça yakın bir tarihte sosyal ve e-ticaretin kalbinin attığı en önemli mecralardan biri olarak öne çıkabilir. Bu sebeple, gerek marka bilinirliği, gerekse e-ticaret gelirlerini artırmak isteyen işletmeler, Facebook’u daha iyi tanımalı ve özellikle hedefleme konusunda sayısız nimet sağlayan Facebook reklamlarını göz ardı etmemeli.